Bliv klogere på Crowdfunding

af | jul 25, 2021 | Viden

Mange har før stødt på ordet “crowdfunding”, men hvad betyder det egentlig, og hvorfor gør man det? Som du måske også har set, havde vi en crowdfunding kampagne for nogle måneder siden.

I dette blogindlæg ser vi nærmere på begrebet crowdfunding, og giver nogle bud på, hvorfor man kan vælge at benytte det.

Begrebet i sig selv

At crowdfunde vil sige at indsamle kapital til et projekt, virksomhed eller en privatperson. Denne kapital indsamles oftest fra flere forskellige personer, som ønsker at støtte projektet. Indsamlingen kan foregå på flere forskellige platforme såsom Kickstarter, Coop Crowdfunding og GoFundMe. Man kan se platformene som en slags udstillingsvinduer for nye projekter.

Herunder er forklaret de tre mest almene former for crowdfunding.

Reward-crowdfunding

Reward-crowdfunding er en crowdfunding type der retter sig mod både private og virksomheder, der gerne vil rejse penge til et projekt. Kapitalen bliver typisk indsamlet via en online platform såsom de ovenfor nævnte. Beløbet som funderen giver udløser herefter et reward. Belønningen, det vil sige rewardet, vil typisk være det produkt som crowdfunding projektet skal færdigudvikle.

Låne-crowdfunding

Låne-crowdfunding foregår således at en privatperson eller virksomhed låner kapital fra en gruppe personer gennem en online platform. Et lån er delt op i mindre andele, og her modtager långiver afdrag og renter. En væsentlig forskel på reward crowdfunding og låne crowdfunding, er at, der kommer renter på lånet.

Donations-crowdfunding

Donations-crowdfunding fungerer egentlig ligesom en almindelig indsamling. Det er en indsamling som du allerede kender den fra sportsklubben, facebook eller ved at lade hatten gå rundt ved selskabelige lejligheder. En sådan indsamling er reguleret af Indsamlingsloven. Denne type henvender sig især til foreninger og NGO’er.

Hvorfor benytte crowdfunding?

Der kan være mange årsager til at benytte crowdfunding. Først og fremmest kan du få et indblik i interessen i ens projekt og få dette “valideret”. Dertil kan det ses som en fordel, at du kan vente med at producere dit produkt/reward, indtil du har modtaget støtte fra backers. Det kan være et helt nyt projekt eller en allerede etableret virksomhed, hvortil du indsamler penge til at realisere dit næste projekt. Uanset hvilket projekt du har, vil du opnå eksponering og markedsføring af dit projekt via den online platform du vælger.

Når du lancerer dit produkt på sådan en platform sparer du potentielt tid på at netværke dig til kunder og præsentere produktet for dem. Derudover har backers også mulighed for at stille spørgsmål til personen bag projektet, og du vil hurtigt blive gjort opmærksom på det, hvis der en nogle huller i konceptet. Derved får du på sin vis også gratis feedback af de interesserede, og har derfor mulighed for at ændre på nogle fundamentale dele af projektet, inden den bringes ud i verden.

Samlet set er hele processen med at realisere et projekt gjort meget mere simpel og kompakt for både dig med projektet og delvist også for backers til projektet.

Vores egen erfaring

Vi har fornyeligt haft et reward-crowdfunding projekt, som vi lavede via Coops platform. Det er relativt nyt at denne platform har nonfood projekter, men dette holdte os ikke tilbage. Vi havde flere forskellige rewards i forskellige prislejer, som man kunne bestille. Projektet varede i godt en måned, og vi nåede i mål og fik indsamlet 30.000 kr. Dermed fik vi tydeliggjort interessen i vores projekt på B2C marked og skabt noget opmærksomhed omkring RePot. En del af vores backers var faste brugere af Coops crowdfundings platform, men Coop delte ligeledes vores projekt på deres andre platforme.

Så står du og skal i gang med dit næste projekt, og vil gerne sikre dig, at der rent faktisk er nogen som vil købe dit projekt, er dette en god måde at teste det på. En succesfuld kampagne forløber som regel over minimum én måned, så hvorfor ikke starte dit sommer iværksætterprojekt i dag?